Med allt mer stillasittande arbeten är det otroligt viktigt att ta pauser och sträcka på sig ibland. Lika viktigt att är det att tänka långsiktigt och träna upp muskler och leder på gym eller genom annan aktivetet. Det minskar risken för arbetsrelaterade skador avsevärt.

Men även idrottsutövarna kan få en hel del obehagliga problem med kroppen. Genom att värma upp, använda sig av skydd och inte utsätta sig för onödiga risker minskar risken. Men alla kan halka till eller kliva snett.

Den vanligaste idrottsskadan är muskelbristningar. Detta sker när en muskel blir så mycket påfrestad att den slits av i några av dess fibrer. Även om man mjukar upp och tar det lugnt finns risken för muskelbristningar. Däremot är risken betydligt större om man utsatt kroppen för hårdare träning än vad man är van med.

På andra plats kommer nacksmärtor. Den vanligaste orsaken till nackbesvär inom idrotten är av samma orsak som kontorsabetare får ont i nacken. Det handlar om för monotomt och stelt arbetssätt. Inom idrotten är det främst vanligt inom tennis, cykling, simning och boxning. En annan sorts nacksmärta kan fås vid plötsliga ryck. Allt från en smärta som bara sitter i någon dag till större whiplashskador. Men av dessa två är det främst det monotona rörelsemönstret som skapar idrottskador.

På tredje plats kommer frusen skuldra eller frozen shoulder som det heter på engelska vilket även är ett uttrycks om är vanligt i Sverige. Även här ligger tennis och simning högt på listan men även cricket och golf. Skadan uppstår av upprepade rörelser i axelleden och risken att få frusen skuldra minskas om man är noga med stretchning och alternativa rörelser.

Fjärde platsen ägs av ryggsproblem och ryggsmärtor. Även här handlar det om ensidig träning. För amatörer kan orsaken många gånger vara att man inte tränat upp musklerna i mage och rygg vilka stabiliserar ländryggen. Ländryggsproblem är även mycket vanlig arbetsskada och alltså inte enbart kopplat mot idrotten. Att träna upp mage och rygg är därför bland det viktigaste för att få bra hållning och undvika allmänna ryggproblem.

Rekommenderade artiklar