I vinter kanske det inte låter så lockande att gå enmilspromenader genom snö, slask och minusgrader. Då kan man rikta in sig på inomhusmotion istället. Som att börja simma. 

För dig med många extrakilon är simning en väldigt skonsam form av viktnedgång. Tack vare att du arbetar i vatten behöver man inte anstränga sig lika mycket och lederna belastas inte lika hårt.

Ett bra knep för att maximera sin träning i vattnet är att simma i intervaller. Ta i allt du kan under en längd och simma lugnt tillbaka på andra. Eller så kan man byta simsätt. Går man till ett gym som erbjuder vattenpass så kan instruktörerna där lära en hur man simmar crawl eller fjärilsim. Det är alltid bra att använda rätt teknik eftersom det gör träningen smidigare och musklerna starkare.

I vattnet vill man vara så hydrodynamisk som möjligt så man glider genom vattnet med minsta möjliga motstånd. Därför är det bättre med baddräkt än bikini som täcker mindre av kroppen. Så köp en baddräkt som har få krusiduller, volanger och annan smyckning. Här ser du ett bra exempel på en snygg baddräkt som fungerar att träna och ligga på stranden i.

Någon som har märkt att träningspoolen alltid är kallare än vanliga pooler för lek? Det är faktiskt ett sätt att ge simmarna extra träning. Om vattnet är kallt måste kroppen använda mer energi för att hålla kroppen varm och det betyder att man bränner extra kalorier bara genom att hoppa i.

Som extra, extra bonus blir  man även smidigare av att simma då man använder alla de stora muskelgrupperna under ett pass. Som sagt, se bara till att använda korrekt teknik för bästa träning!

Recommended Articles