Det är aldrig roligt att ha ont. Det kan strama, skjuta, komma i vågor eller ömma. Det försvårar ibland vardagen eller så går man omkring och är obekväm. Och ibland gör man det helt i onödan. Det finns produkter som är skapt för att hjälpa till att lätta värken.

Ledvärk

Har man skadat sig eller kommit upp i åldern är det inte ovanligt att det är lederna som besvärar en. Ledvärk drabbar kvinnor mer än män och brukar var vanligare hos överviktiga, människor över 80 år och de som motionerar lite. Den bästa behandlingen för ledvärk är faktiskt att röra sig mer. Det kan göra ont i början men träningen kommer att stärka muskler och leder. Ökad styrka leder då till minskad värk. Har man svårt att träna kan man gå till en sjukgymnast som hjälper dig att hitta en träningsform som passar dig.

Fötterna

Många går omkring med onödig värk i fötterna. Denna kroppsdel belastas varje dag och man glömmer lätt att ta hand om dem. Har man skor som klämmer åt eller gör att man går annorlunda kan man få förhårdnader och gör man ingenting åt dessa kan man drabba av liktorn. Det betyder att förhårdnaden tryck in i huden som en tagg vilket kan leda till stor smärta.

Har man istället ett jobb där man måste stå eller sitta still under längre perioder kan man få ömma och värkande fötter och vader. Vissa har också problem med att ben och fötter svullnar ovanligt mycket när det är varmt. Allas fötter svullnar i värme men för vissa kan det vara svårt att få på eller av skorna. Vid båda dessa tillfällen kan det hjälpa att ta på sig stödstrumpor. Tack vare deras utformning och tryck mot huden hjälper blodcirkulationen i benen.

Ryggen

Ett av de vanligaste besvären i Sverige är ryggvärk. Värken har tillkommit tack vare vårt stillasittande liv och att vi glömmer att stärka ryggmusklerna genom övningar. I majoriteten av fallen får man träningsrecept. Som med ledvärk ska man fortsätta röra sig eftersom värken orsakas av att vi rör oss för lite. Man ska inte vara rädd att röra sig i vardagslivet och gärna röra sig lite extra. Ta en lite längre promenad och försök att göra några stärkande ryggövningar hemma. Här kan också en sjukgymnast utvärdera ditt tillstånd och komma med förslag på träningsformer.

Rekommenderade artiklar