Skador är inget ovanligt, de händer helt enkelt även om man gjort allting rätt, omständigheterna och slumpen spelar ibland en roll man inte kan kontrollera. Det viktiga är att tänka på om och hur man kan undvika det i framtiden och hur man ska börja med träningen igen.

workout

Under återhämtningsperioden kan det vara bra att genomgå behandling för att kroppen bättre ska kunna hantera belastningen när man kommer igång igen. Man kan till exempel söka sig till en massör eller naprapat för passande behandlingar.

Många känner dock fortfarande att vissa delar av kroppen reagerar som om man inte tränat på flera år, lungorna insisterar på att de aldrig får tillräckligt med syre, musklerna krampar och ger en mer träningsvärk än man upplevt på länge.

Muskelstyrkan är det som bäst klarar av ett uppehåll, även om de snabbt nästan försvinner när man är helt aktiv behövs det betydligt mindre jobb att hålla dem igång än, till exempel, konditionen. Med lite lätt träning under återhämtningsperioden kan man begränsa muskelförlusten riktigt bra.

För att minska denna effekt kan man försöka göra några minuters aktivitet ett par gånger i veckan, bara man sätter lite mer stress på lungorna och hjärtan än man gör under en hel dag annars kan det faktiskt göra underverk för formen när det är dags att börja på allvar igen.  Att ta en snabb joggingrunda eller göra ett antal armhävningar kan ibland vara allt som behövs för att hålla igång tillräckligt.

Recommended Articles