Att främja hälsan är viktigt i alla livets skeden, men när man är gravid är det ju inte bara ens egen hälsa det handlar om. Här kommer några praktiska tips om hur man förbättrar hälsan under graviditeten.

Tillräckligt med vitaminer och mineraler

Behovet av vissa vitaminer och mineraler förändras något när man blir gravid. Ett av de vanligaste är folsyra, även känt som vitamin B9. Behovet att detta ökar då det behövs för nybildande av både röda och vita blodkroppar. Många köper detta i mer koncentrerad form för att säkerställa detta behov. Järn blir också viktigt att få i sig mer av, och det är bra att titta på förändringar man kan göra i kosten för att tillgodose behovet av järn.

Men likväl som man måste se till att få i sig mer av vissa saker finns det även sådant man bör undvika när man blivit gravid. Saker som alkohol och tobak är ju en självklarhet för praktiskt taget alla idag. Men även saker som kaffe, vitamin A och lakrits kan vara bra att skära ned på under dessa nio månader.

Träning och motion

Det är relativt vanligt med besvär i områden som rygg under graviditeten. Detta och många andra besvär kan dock lindras och även förebyggas om man ser till att fortsätta vara aktiv under graviditeten och anpassa sin träning allt eftersom kroppen förändras. I början av graviditeten har man ofta väldigt lika förutsättningar som innan man blev gravid.

Som veckorna går kommer man dock behöva ändra sina rutiner något för att fokusera på områden som utsätts för mer påfrestning. Mot slutet av graviditeten upplever många en reducerad rörlighet och kan kanske inte längre göra många av de övningar som var fullt möjliga för bara en eller två veckor sedan.

Recommended Articles