Ett måste för en välmående och välfungerande kropp är en bra hållning. Du får många fördelar med en bra hållning så som ett ökat välbefinnande och ditt kroppsspråk får en behagligare framtoning. Med din kroppshållning kommunicerar du vem du är.

Bra hållningFör att få en bra hållning är det viktigt med rätt träning. Tyvärr kan träning i många fall leda till en sämre hållning då många, framförallt yngre killar, gillar att träna bröst och biceps vilket leder till framåt roterade axlar. Framåtroterade axlar kan på sikt skapa smärta i axlar och skuldror.

Även dagens stillasittande arbeten framför dator och skrivbord leder till en dålig hållning. Fel arbetsställning bör att bröstmuskulaturen blir stel vilket drar axelpartiet framåt. Det är därför viktigt att kompensera sitt stillasittande arbete med bra träning.

Det viktiga med träning för att förebygga en framåtböjd hållning är att träna musklerna runt bröstryggen, axlarnas utåtrotatorer och armarnas sträckmuskler. Det krävs att musklerna runt skuldrorna stärks så att de drar axlarna på plats.

Denna träning går utmärkt att göra hemma med ett par hantlar. Har du inga hantlar hemma har vi hittat några bra vi kan tipsa om, som finns på Gymkompaniet.se. Här finns både gummibeklädda hantlar, byggbara hantlar samt hela set att köpa. Vår erfarenhet av dessa säger att de ha riktigt bra kvalité till ett helt ok pris. Följ länken om du vill kolla på Gymkompaniets hantlar.

Några bra övningar att göra för att stärka ryggmuskulaturen och styrka hållningen är;

  •  Prone Cobra – ett måste för bättre hållning.

  • Face pull med hantlar

  • Enarmsrodd med hantel

  • Diagonallyft

 

Rekommenderade artiklar